اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها

یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری قشم قلعه پرتقالی ها است . این قلعه در قسمت شمالی جزیره قشم و به وسیله دریانورد پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک ، در سال ۱۵۰۶ بنا شد .

با ساخت چندقلعه در بندرها و جزایر جنوبی ایران ، پرتغالی ها ، کاملا بر جنوب ایران تسلط پیدا کردند و از همین طریق ، راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا باز شد . تسلط پرتغالی ها بر این آبراه مهم دریایی ۱۱۱سال طول کشید . در این مدت ، آنها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختند که از آن جمله دژهای هرمز ، قشم و لارک است . حتما در سفر به تور کیش این قلعه دلنشین دیدن کنید .

قلعه پرتغالی ها

 

قلعه پرتغالی ها جزیره قشم

قلعه‌ی پرتغالیها تقریباً در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد ، در بندر قشم ، کنگ ، در رأس الخیمه، عمان ، در جزیره هرمز ، وجاهای دیگر . این قلعه‌ها با پلان چهار ضلعی نامنظم ، دارای دیوارهای به قطر حدود ۳/۶ متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۳ متر در چهار گوشه قلعه‌ است . این قلعه شامل انبارهای اسلحه ، آب انبار بزرگ ، اتاق‌های سرباز خانه ، زندان ، کلیسا، مقر فرماندهی ، تالار میباشد . کلیسای بعضی از این قلعه‌ها ، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش خورده‌است . قلعه‌های پرتغالی‌ها یکی بهترین جاذبه های قشم است .

درباره استحکامات و مصالح به کار برده شده در ساخت قلعه، لازم به ذکر است که این قلعه با مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع از سنگ های آهکی و گچی ، با ملاط های محلی ساخته شده و طی یک قرن ، چندین بار به استحکام آن اضافه شده است  . قلعه پرتغالی‌ها یک قلعه تدارکاتی در گذشته بوده که برای ارتباط با قلعه هرمز و رساندن تدارکات و خدمات به این قلعه مرکزی در قشم ساخته شده است .

و در نهایت در سال ۱۶۲۴ میلادی ، این قلعه و دیگر پایگاهها در دهانه خلیج فارس را یکی از سرداران صفوی تصرف کرده و ایرانیان تا امروز بر این پر ارزش ترین آبراهه دنیا مسلط هستند .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *