اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

دعاوی حقوقی چیست

دعاوی حقوقی چیست

دعاوی حقوقی چیست

در این مقاله می خواهیم به این مسئله بپردازیم که وصیت نامه اگر جعل شده باشد چگونه می توان اقامه دعاوی حقوقی کرد و یا می توان از وکیل وصیت استفاده کرد. ابتدا به معر‌فی انواع وصیت نامه می پردازیم:

  • وصیت تملیکی: به این معنا است که کسی خود مال یا منفعتی از مال خود را برای زمان بعد از فوتش به دیگری بطور رایگان تملیک کند. در این نوع وصیت  شخص می تواند تا حدودی تکلیف اموال خود را معین کند مانند صرف آن در امور خیریه و امثالهم تعیین کند.
  • وصیت عهدی: به این معنا است که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امور  یا تصرفات دیگری مامور کند، مثل اینکه شخصی را مامور کند تا اینکه بعد از مرگش، بدهی های او را پرداخت نماید. در این نوع وصیت اگر وکیل اخذ نمایند به این وکیل، وکیل وصیت گفته می شود.

دعاوی حقوقی چیست

تفاوت دعاوی حقوقی با کیفری

حال به این مسئله می پردازیم که زمانی که وصیت نامه جعل شده باشد باید این مسئله روشن شود که این یک دعاوی حقوقی است یا کیفری پس به تفاوت این دو مقوله از هم می پردازیم :

دعاوی حقوقی ،  دعوایی  است که مرتبط با حقوق افراد و  جبران خسارت نقض این حقوق است. این حقوق به دو دسته اموال و اشخاص تقسیم می شوند. در دسته اموال موضوعاتی از قبیل مالکیت و حقوق افراد بر اموالشان، قرارداد خرید و فروش ،اجاره، رهن و یا امور مربوط به مسائل وصیت ،ارث و امثالهم می باشد. دعوی کیفری، دعوایی است که بابت وقوع یک جرم مطرح می شود و شاکی می خواهد مجرم را مجازات کند. طبق قانون مجازات اسلامی هیچ عملی جرم نیست مگر اینکه قانونگذار آن عمل را تحت عنوان جرم شناخته باشد و برای آن مجازات در نظر گرفته باشد. بنابراین برای شناسایی عمل مجرمانه باید این نکته را در نظر داشت که عمل مجرمانه عملی است که طبق قانون مجازات اسلامی شناسایی شده، یعنی در قانون مشخص شده است که در چه شرایطی عملی جرم محسوب می شود، مانند قتل ، کلاهبرداری ، جعل، توهین و … . به همین دلیل هنگامی که قصد اقامه  دعوا داریم  بدانیم عنوان جرمی که قصد  شکایت کیفری از آن را داریم چیست تا از بروز اشتباه و اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنیم.

با توجه به ماده ۵۲۳ تا ۵۳۶ در قانون مجازات اسلامی که به جرم جعل پرداخته است و جعل کردن اسناد به عنوان جرم محسوب می شود پس برای شکایت علیه جعل وصیت نامه باید اقامه دعوای کیفری شود. حال برای این مسئله باید به مراجع قضایی مراجعه کرد که برای جلوگیری از صرف وقت و هزینه باید برای   طرح دعوی کیفری به وکیل وصیت که بالاتر از آن سخن رفت باید مراجعه شود. باید به این نکته توجه کرد تنها زمانی می توان نسبت به جعل وصیت نامه شکایت کرد که وصیت نامه بطور رسمی ثبت شده باشد. حال باید توجه کرد که برای جعل سند مصادیقی وجود دارد:

  • ساختن نوشته یا سند
  • ساختن مهر یا امضای افراد
  • خراشیدن یا تراشیدن کلمه
  • قلم بردن و تغییر دادن کلمات
  • الحاق (اضافه کردن یک نوشته )
  • از بین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته
  • تغییر دادن تاریخ سند
  • الصاق متنی به متن دیگر
  • به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه

که برای اثبات هر یک از موارد بالا باید به وکیل وصیت مراجعه شود.

دعاوی حقوقی چیست

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *